Divadla Bolka Polívky Vás zve na vernisáž výstavy Inspirováno divadlem (plakáty, ilustrace, typografie) malíře, ilustrátora a sochaře Borise Jirků a výtvarníka, nakladatele a historika lokomotiv Bohumíra Goldy doplněnou o křest knihy Sorry, jako česká justice Milana Hulíka. Nejde přitom o spojení náhodné. Knihu ilustroval právě Boris Jirků a o její typografickou podobu se postaral Bohumír Golda. Kmotrem knihy bude Bolek Polívka a. hudebně bude podvečerem provázet David Rotter.
Vernisáž výstavy a křest knihy se uskuteční v úterý 31. srpna 2021 v 16 hodin ve foyer Divadla Bolka Polívky.
Klíště. To je zřejmě divákům nejvíce známý plakát z autorské dílny Borise Jirků a Bohumíra Goldy ke stejnojmenné inscenaci Divadla Bolka Polívky. Na výstavě se však návštěvníci mohou seznámit i s dalšími díly, například plakátem pro Srnky, Horskou dráhu, Šest tanečních hodin v šesti týdnech… Ne všechny ale visely na oficiálních plakátovacích plochách. Některé zůstaly obrazy, k nimž výtvarníka inspiroval divadelní titul.
„Poprvé nás vzala naše milovaná učitelka češtiny na UMPRUM v Uherském Hradišti tuším v roce 72 jako zájezd studentů na představení Am a Ea do Divadla na provázku. Formovalo mě divadlo i výtvarná podoba plakátů a kresby Dušana Ždímala. Bylo to v úžasné jednotě. Když jsme zhlédli se ženou Zdeňkou v Podolí Šaška a královnu, nechtěla potom jít dva roky do divadla s tím, že už Divadlo viděla. Teď jsem rád, že jsem zván na premiéry, jako byly DNA či Šašek a syn, a můžu být zase při tom, kdy vznikají tyto moudré klauniády,“ shrnuje Boris Jirků svůj vztah k divadelní tvorbě Bolka Polívky v drobném ohlédnutí.
Rukopis své knihy Sorry, jako česká justice, dokončil Milan Hulík (nar. 1946) už na jaře 2019, kvůli pandemii se však svého křtu dočkala až nyní. Hulíkovy příběhy a úvahy o české justici jsou inspirovány jeho bohatou praxí a zkušenostmi. Už jako koncipient poskytoval právní pomoc disidentům a po zapsání do seznamu advokátů se ujal obhajoby řady z nich: hudebníků ze skupiny The Plastic People of the Universe, Petra Uhla, Františka Stárka a řady dalších, kteří podepsali Prohlášení Charty 77, petici Několik vět, či postižených demonstrantů z Václavského náměstí. Po roce 1989 se stal se ředitelem odboru inspekce v nově založeném Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie (nyní Bezpečnostní a informační službu BIS) a později se stal prvním náměstkem generálního ředitele dnešní Vězeňské služby, sám rád připomíná, že tento název pro původní Sbor nápravné výchovy vymyslel právě on.
V letech 1970 až 1974 absolvoval Střední umělecko průmyslovou školu v Uherském Hradišti a v letech 1974–1980 Akademii výtvarných umění v ateliéru prof. akad. mal. Arnošta Paderlíka. Do roku 1990 uklizečka a učitel LŠU. V r. 88–89 předseda aktivu mladých výtvarníků, od listopadu předseda OF československých umělců v Mánesu. Následně vedl 17 let výuku figurální kresby a malby na VŠUP v Praze. Byl jmenován V. Havlem nejmladším profesorem v ČR. Krátce působil jako rektor. Nyní vede výuku figurální kresby a malby na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Současně je vedoucím a garantem doktorandského a magisterského programu – klasická média (figurální – kresba, grafika, ilustrace, malba, plastika) na Fakultě výtvarných umění Akademie umění v Banské Bystrici. Organizuje výstavy FIGURAMA, studentské kresby patnácti univerzit z Evropy a USA. Věnuje se volné kresbě, malbě, grafice, ilustraci, dřevěné a kovové plastice, výtvarným realizacím v architektuře. Zúčastnil se několika desítek samostatných i kolektivních výstav u nás i v zahraničí.